0

Geen dag lijkt op de vorige in tijden van corona, zo ervaart Arjenne Timmer, directeur van Stichting Dagbesteding Krimpenerwaard.

“Het zijn in alle opzichten bijzondere tijden”, zegt ze. “Zwaar soms, maar ook bemoedigend. Ons team, de ouders van de deelnemers, onze partners, onze vrijwilligers, onze raad van toezicht; ze staan allemaal pál voor de stichting en onze verstandelijk beperkte deelnemers. Dat geeft enorm veel positieve energie.”

Tekenend voor de onderlinge solidariteit is het feit dat vijftien van de zestien projecten ook na de door het kabinet aangekondigde gedeeltelijke lockdown doordraaien. “Dinsdagavond hielden premier Rutte en minster De Jonge hun persconferentie, een dag later stonden we alweer gesteld op de nieuwe situatie”, vertelt Arjenne Timmer met gepaste trots. “Al onze partners gaven aan met hun locaties open te blijven voor dagbesteding. Dat deed me heel veel, temeer ook omdat daar verschillende horecaexploitanten tussen zitten die sinds woensdagavond geen gasten meer mochten verwelkomen en daardoor opnieuw fors omzet moesten inleveren. Ook woningcorporatie QuaWonen – bij wie we twee buurtkamers en de personeelskantine betrekken- was meteen duidelijk: we bleven er volledig welkom. Het resultaat is dat we al onze deelnemers zinvolle dagbesteding kunnen blijven bieden. Soms gebeurt dat nu in een wat aangepaste vorm, omdat we bijvoorbeeld geen gasten meer mogen verwelkomen op onze locaties, maar dat lossen we wel op. Zo zijn we met onze locaties Huisje van De Zeeuw, Lunchroom de Heerlijkheid van Ouderkerk, Lunchen bij Springer, Pannenkoekenrestaurant Onder de Molen en Café en Suite met afhaal- en bezorgservice gestart. Uiteraard hopen we dat veel Krimpenerwaarders daar gebruik van gaan maken. Ze helpen er onze deelnemers, onze stichting én onze horecapartners mee. Voor meer informatie: zie onze website www.dagbestedingkrimpenerwaard.nl. Daarnaast houden we een taartenactie, waarbij je voor 10 euro een heerlijke, door onze deelnemers gebakken, taart in zes varianten kunt bestellen. Een mailtje naar laura.stgkrimpenerwaard@gmail.com of een telefoontje naar 06-28682464 is voldoende om zo’n lekkernij te bestellen. Je verwent er niet alleen jezelf mee, maar houdt ook onze deelnemers op een fijne manier aan het werk. Voor hen  is dagbesteding juist in deze corona-tijd belangrijker dan ooit. Want misschien nog wel meer dan andere mensen zagen zij het voorbije half jaar veel plezierige dingen wegvallen. Tijdens de eerste maanden vanaf maart moesten velen van hen drie maanden lang noodgedwongen thuis of op de woning blijven. Daarmee vielen dagbesteding en de vrijetijdsbesteding die ze gewend waren weg. De meeste deelnemers snappen de ernst van ‘corona’ maar hadden en hebben het er toch lastig mee. Ik was daarom blij dat we na de versoepelingen eind mei weer vrijwel alle deelnemers zagen terugkeren in onze projecten en we met onze horecagerelateerde locaties onder restricties weer open konden voor publiek. De gedeeltelijke lockdown heeft daar nu weer een einde aan gemaakt en ervoor gezorgd dat we met z’n allen opnieuw al onze inventiviteit en creativiteit moeten aanspreken. Dat doen we! Met volle kracht en in de hoop dat we ooit terug kunnen naar de samenleving die we gewend waren. Tot nu toe is onze stichting gevrijwaard gebleven van corona-besmetting onder deelnemers, medewerkers, vrijwilligers en zakelijke partners. Dat is iets om dankbaar voor te zijn. We zijn vanaf dag 1 super alert op het nalaven van de RIVM-protocollen; niet alleen in het werk, maar ook in de privé-sfeer. Dat blijven we doen. Om de simpele reden dat we  absoluut die eerste lockdown van maart niet terug willen hebben. Zo zou elke Nederlander er over moeten denken, vinden wij. Neem allemaal je verantwoordelijkheid en we komen hier met z’n allen uit!”