0

Half maart gingen vanwege de RIVM-voorschriften onze buurtkamers op slot en konden de bewoners er niet langer terecht om te recreëren, een kopje koffie te nuttigen of hun warme maaltijd te gebruiken. Om toch iedereen van eten te voorzien werd een bezorgservice ingesteld. Met Buurtkamer Parkrand-kok Herman Bleijenberg blikken we terug en…. vooruit.

“Voor de technische kant van mijn werk maakte het niet veel uit”, refereert Herman Bleijenberg aan de corona-maatregelen. “Koken is koken, hè! Het grote verschil was wél dat de maaltijden bij de mensen thuis werd bezorgd en dat scheelde toch wel qua gezelligheid. Ook kook je soms even anders omdat een bezorgmaaltijd een iets andere aanpak vereist. Een varkenshaasje bijvoorbeeld slaat snel door als je die verpakt bezorgd. Dan wordt ie droog en minder lekker. Ook gebakken vis verliest dan aan smakelijkheid. Om de simpele reden dat de krokantheid ervan sterk afneemt. Tja, daar houd je rekening mee, omdat je de mensen juist in deze bijzondere omstandigheden wilt laten genieten van het menu!”

De waardering voor Herman, de begeleidsters en de deelnemers in Parkrand (én Buurtkamer Prinsessenpark – die inmiddels ook begonnen was met maaltijdservice-aan-huis- was en is groot. “Kijk maar!”, zegt Herman terwijl hij wijst naar een met bedankkaarten behangen pilaar in de buurtkamer. “Daar doen we het voor hè! Al hoop ik wel dat we straks terug kunnen naar het ‘normale’. Het blijft het fijnst wanneer je gasten mag begroeten en kunt zien of ze genieten van hun driegangenmenu. Als straks de corona-maatregelen voorbij zijn, willen we een paar keer extra uitpakken met een barbecue en een lekker buffetje. Ideeën zat!”