23 Jun 2016

Jaarverslag 2015

0 Reacties

Stichting Dagbesteding Krimpenerwaard ging in 2012 van start met een lunchroom in Lekkerkerk. Niet lang daarna kwamen er een groengroep en dagbesteding in een pannenkoekenrestaurant in Bergambacht bij.

In 2014 breidden we verder uit met een dagbestedingsproject in Zorgcentrum De Breeje Hendrick en een activiteitencentrum  in openbare basisschool Het Schateiland (beide in Lekkerkerk). Stuk voor stuk is er sprake van mooie projecten waar een grote groep mensen met een verstandelijke beperking een zinvolle dagbesteding heeft in een veilige en sociale omgeving.

Sinds 2013 slagen we er in om zelf het vervoer van onze cliënten te faciliteren. Er is een  9 personenbus aangekocht, waarmee een paar vrijwillige chauffeurs onze deelnemers naar hun werkplek vervoeren en uiteraard ook weer terug naar huis/ woonvoorziening.

Ook de rolstoelbus van zorgcentrum De Breeje Hendrick is overgenomen door SDK.  Hiermee worden ouderen uit de gemeente Nederlek en Ouderkerk aan den IJssel vervoerd naar de dagopvang die plaats vindt in het zorgcentrum. Ook voor deze vorm van vervoer maken we gebruik van de diensten van een grote groep vrijwilligers.

Door de contacten die ontstaan waren met het management van zorgcentrum De Breeje Hendrick, ontstond het idee om ook met een groep mensen met een verstandelijke beperking aan de slag te gaan binnen het zorgcentrum. Sinds mei 2014 werkt er een groep cliënten van maandag t/m vrijdag samen met een begeleider in dienst van SDK in De Breeje Hendrick. Zij helpen in de keuken, bij het dekken van de tafels, de vaat, het uitserveren van eten en nog veel meer werkzaamheden. We kunnen inmiddels spreken van een prettige samenwerking.

Steeds meer kwam de vraag naar voren wat wij als stichting zouden kunnen betekenen voor mensen met een laag niveau. Mensen met een beperking, die veel begeleiding nodig hebben en ook veel geactiveerd moeten worden. in juni 2013 zijn de eerste contacten gelegd met een basisschool in Lekkerkerk. Een school is een mooie sociale, veilige omgeving, waar zeker ook allerlei eenvoudige werkzaamheden te doen zijn. Inmiddels zijn we erin geslaagd om een lokaal van OBS Het Schateiland te huren, mooi in te richten en zijn de eerste cliënten aan de slag in het eigen lokaal en in de school.

Ook de groengroep heeft voldoende om handen. Naast het werk in de tuinen rondom het pannenkoekenrestaurant en het naastgelegen hotel alsmede de wijk Bloemengaarde  te Bergambacht,  is de groep actief rondom de voetbalvelden van VV Lekkerkerk en vv Dilettant en onderhoud men de schoolpleinen van een basisschool in Lekkerkerk.

Lunchroom Huisje van de Zeeuw te Lekkerkerk biedt in lunchroom en keuken inmiddels aan 15 cliënten werk. We kunnen ook met veel trots vertellen dat we zelf een opleiding aanbieden, waar een groep van 6 deelnemers onder leiding van een leermeester- kok de cursus assistent kok volgen.

In pannenkoekenrestaurant Onder de Molen zijn 10 deelnemers aan het werk.

In 2015 zijn we gestart met een aantal nieuwe projecten.

In Nieuw-Lekkerland  (gemeente Molenwaard) begonnen we dagbesteding in  de gloednieuwe  lunchroom Plein 10 op winkelcentrum Kleyburgh. Ook begonnen we dagbesteding in sociaal-cultureel centrum He Kwartier te Stolwijk en het werk-lunchcafé van Rabobank Krimpenerwaard in  haar adviescentrum in Krimpen aan den IJssel. In Ouderkerk aan den IJssel startten onze dagbestedingsdeelnemers binnen project Geerestein, een ontmoetingscentrum voor de inwoners van Ouderkerk aan den IJssel. Tot slot begonnen we een nieuw project in het Cultuurhuis te Krimpen aan de Lek. Daar is Stichting Dagbesteding Krimpenerwaard actief met een lunchroom.

Onze stichting verhuisde in 2015 ook naar een nieuw kantoor aan de Twijnstraweg in Lekkerkerk.  Op de begane grond daarvan kreeg de groengroep de beschikking over een eigen loods. De feestelijke opening van het pand vond plaats in september 2015 .

In totaal hadden we eind 2015 70 cliënten met een verstandelijke beperking actief binnen onze projecten. Zij worden begeleid door 27 beroepskrachten. Daarnaast hebben we de beschikking over vele vrijwilligers, die zich iedere week een of meerdere dagen inzetten en 13 vrijwillige chauffeurs voor onze vijf bussen.

Arjenne Timmer

jaarstukken 2015 blz6Jaarstukken 2015 blz12Jaarstukken 2015 blz 13Jaarstukken 2015 blz14Jaarstukken 21015 blz 16Jaarstukken 2015 blz 17Jaarstukken 2015 blz18

anbisbb-beeldmerk

Jaarstukken 2015, St. Dagbesteding Krimpenerwaard