Geweldig blij zijn wij dat de Onderlingen de komende drie jaar met een sticker op onze vijf personenbussen prijkt. Onlangs ondertekende algemeen directeur Peter den Ouden de verbintenis tussen de coöperatie en Stichting Dagbesteding Krimpenerwaard.

“Met veel plezier”, wenste hij te benadrukken. “SDK staat net als wij midden in de samenleving en verzorgt individueel maatwerk voor mensen met een verstandelijke beperking. Dat spreekt ons zeer aan omdat wij het belangrijk vinden dat iedereen kan meedoen in de maatschappij. De Onderlingen op haar beurt is een coöperatie zonder winstoogmerk die dichtbij haar leden/klanten in de Krimpenerwaard en Lopikerwaard staat en ze ontzorgt met maatwerk en persoonlijke advisering als het gaat om het verzekeren van alle roerende en onroerende zaken. Ook leveren we alle financiële diensten zoals: autoverzekeringen, rechtsbijstandverzekeringen, doorlopende reisverzekeringen, levensverzekeringen, hypotheekbemiddeling en –vanuit RegioBank in Schoonhoven en Benschop- alle bankzaken. Een bijzonder compleet pakket dus.”

De Onderlingen werd 125 jaar geleden als coöperatie zonder winstoogmerk opgericht door een groep agrariërs uit de Krimpener- en Lopikerwaard. Nu, ruim een eeuw later, heeft dat principe niets aan kracht ingeboet. In een wereld waarin banken en verzekeraars zich steeds verder terugtrekken uit de landelijke gebieden en aandeelhouders hun deel van de winst opeisen, houdt De Onderlingen meer dan ooit vast aan haar principes: er zijn voor haar leden/klanten met fysieke kantoren in Lekkerkerk, Benschop en Schoonhoven en adviseurs die direct aanspreekbaar zijn.

“Het persoonlijke is onze kracht”, weet Peter den Ouden. “Bij De Onderlingen tref je in je eigen regio vaste gezichten, stuk voor stuk mensen met kennis van zaken en ervaring op hun vakgebied. We voelen ons persoonlijk betrokken bij onze leden/klanten en zijn toegankelijk. Die manier van werken wordt zeer gewaardeerd. Ook onze scherpe premies spreken veel mensen aan. Die kunnen we aanbieden omdat we een coöperatie zonder winstoogmerk zijn. Onze leden zijn de aandeelhouders. Wanneer we een goed jaar hebben gehad, hebben zij daar ook wat aan. Dat zie je bij de grote verzekeringsmaatschappijen niet gebeuren. Daar komen alleen de aandeelhouders in beeld als er iets te verdelen valt.”

Haar maatschappelijke betrokkenheid toont De Onderlingen op verschillende manieren. “De bussponsoring ten behoeve van SDK is daar één van”, zegt Peter den Ouden. “En een hele mooie. Wij zijn er trots op dat we het vervoer van de deelnemers mede mogelijk maken.”