0

Buurtkamer Parkrand in Krimpen aan den IJssel opende vier weken geleden haar deuren en ontpopte zich meteen tot een succes. Tot groot genoegen van de deelnemers én hun begeleiders Herman Bleijenberg, Monique de Groot en Kim Mak.

“Na het vertrek uit De Crimpenaer was het voor de deelnemers en ons even wennen aan een nieuwe omgeving”, vertelt kok Herman. “Maar dat proces duurde niet lang, ha ha! Binnen een paar dagen voelden we ons hier al meer dan thuis.” Begeleidster Kim kan het beamen. Wat natuurlijk enorm meewerkte was de hartelijkheid waarmee onze deelnemers en wij in Buurtkamer Parkrand werden ontvangen. Dat voelt voor iedereen goed.”

Eén van de allerbelangrijkste nieuwe activiteiten in de buurtkamer op adres Tijm 1 is de Open Eettafel die elke doordeweekse dag plaatsvindt. “We hadden bij de eerste keer meteen al tien gasten”, weet Herman Bleijenberg. “En daarna groeide dat aantal door tot dik in de twintig. Dat heeft alleen maar aan dat er écht behoefte aan is. “

De deelnemers en begeleiders van Buurtkamer Parkrand houden zich bezig met verschillende disciplines: zo organiseren ze spelletjesmiddagen, koffie-/thee ochtenden en worden hand- en spandiensten verricht voor de bewoners van het appartementencomplex. Ook houden ze de ontmoetingsruimte schoon. “In de toekomst willen we nog meer gaan organiseren”, vertelt Monique de Groot. “Maar minstens net zo belangrijk is dat we nú al een sociale functie hebben en daardoor meerwaarde leveren. Mensen voelen zich welkom. Dat is zo fijn om te zien.”

“Prettig is ook de samenwerking met QuaWonen”, voegt Kim Mak aan de woorden van haar collega toe. “De mensen daar is geen moeite te veel om samen met ons van de buurtkamer een succes te maken. Dat werkt lekker hoor!”