0

“Natuurlijk zijn het zorgelijke tijden; ook voor onze stichting Dagbesteding Krimpenerwaard”, zegt directeur Arjenne Timmer. “Maar we proberen ons er doorheen te slaan en de boel overeind te houden. Bijvoorbeeld met allerlei acties die veel plezier opleveren én geld in het laatje brengen.”

“We krijgen er veel fijne reacties op en zijn blij met al die mensen die SDK belangrijk vinden én ondersteunen door bijvoorbeeld taarten bij ons te kopen, mee te doen aan de bonbonactie van onze locatie ‘Lunchen  bij Springer’ in Schoonhoven en gebruik maken van de afhaalmogelijkheden die onze lunchroom De Heerlijkheid van Ouderkerk sinds kort biedt.”

Normaal gesproken runt SDK met haar verstandelijk beperkte deelnemers, hun begeleiders en een groep enthousiaste vrijwilligers vijftien locaties in de Krimpenerwaard. Gedwongen door de corona-maatregelen zijn er daarvan sinds half maart acht tijdelijk dicht. “Een verdrietige situatie”, zegt Arjenne Timmer. “Zeker ook omdat vele tientallen deelnemers nu thuis of in hun woonvoorziening verblijven en niet kunnen doen wat ze zo graag willen: genieten van fijne en zinvolle dagbesteding. Dat doet pijn, hoor. Uiteraard hebben we begrip voor ouders die hun zoon of dochter thuis houden en woonvoorzieningen die hun bewoners binnenhouden. Het is ook een spannende en onzekere tijd; dat besef ook ik als moeder van een kind met een verstandelijke beperking. We ervaren gelukkig ook dat mondjesmaat deelnemers terugkeren in de projecten. Een positieve ontwikkeling die ons duidelijk maakt dat er vertrouwen is in de strikte wijze waarop we de RIVM-voorschriften toepassen en zo een veilige omgeving hebben gecreëerd.”

Op de locaties De Schatkamer en het personeelsrestaurant van QuaWonen in Bergambacht werken de deelnemers dezer dagen (en de komende weken) hard aan het vervaardigen van taarten die in zes verschillende varianten à tien euro worden verkocht. “Het is schitterend om te zien”, glimlacht Arjenne Timmer. “De toewijding. Het plezier. En het succes. Er worden er al heel wat besteld. Daar zijn we blij mee, want niet alleen het maken van de taarten is een feestje, ook prettig is dat de opbrengst naar onze stichting gaat.”Wie een taart wil bestellen, kan mailen naar marjan.stgkrimpenerwaard@gmail.com of bellen/appen met 06-28682464.

Ook in Lunchroom De Heerlijkheid van Ouderkerk zijn de werkzaamheden weer opgestart. “Zolang de huidige corona-maatregelen nog gelden kunnen de gasten van De Heerlijkheid terecht voor catering van je lunch, coffee-to-go, vers sap en heerlijke, zelfgemakte kokosmakronen. Het werkt simpel: op de facebookpagina Lunchroom De Heerlijkheid van Ouderkerk en op de website www.deheerlijkheidvanouderkerk.nl (onder ‘nieuws’) vind je de menulijst. Als je je keuze hebt gemaakt bel je bestelling door via 0180-396800 (op werkdagen tussen 09.00 en 16.00 uur) of e-mail: bestellingheerlijkheid@gmail.com en spreek je af wanneer je de lekkernijen komt ophalen. We zijn vorige week begonnen met deze service en doen er veel mensen een plezier mee, zo hebben we mogen ondervinden.”

Ook in project ‘Lunchen bij Springer’ te Schoonhoven loopt een pracht van een ‘verwen-actie’. Daar kun je voor 12.50 euro een weckpot vol eigengemaakte bonbons bestellen. 2,50 daarvan gaat naar SDK. Bestellen kan via: info@brasseriespringer.nl of via 0182-230690. Ophalen kan tot en met zaterdag 9 mei van 16.00 uur tot 18.00 uur bij Brasserie Springer.

“Zo zie je: we zitten niet stil”, zegt Arjenne Timmer. “We proberen van de nood een deugd te maken. Met de support van al die mensen die ons een warm hart toe dragen komen we deze bijzondere periode door.”